Chioggia,  PODRÓŻE,  Wenecja Euganejska,  Włochy

Mała Wenecja-czyli Chioggia w jeden dzień

“Mała Wenecja” takim określeniem nazywana jest Chioggia. Czarujące historyczne centrum Chioggii położone jest na wyspie w południowej części Laguny Weneckiej. Miasteczko jest bardzo podobne do Wenecji ,tylko że jest o wiele mniejsze.Taka miniaturowa wersja- młodsza siostra Wenecji.Miasto również zbudowane na palach,połączone z lądem kamiennym mostem. Natomiast Kanał Vena dzieli miasto ,jednocześnie łącząc je ze sobą  dziewięcioma mostami. Sama Chioggia ta historyczna część łączy się mostem z dzielnicą turystyczną SOTTOMARINA

Pierwsze wzmianki o mieście pojawiają się w pismach bizantyjskich z V wieku.W 1110 roku Chioggia została podniesiona do rangi biskupstwa.

Dzięki dużemu rozwojowi dziedzictwa artystycznego i kulturowego , miasto uzyskało tytuł „Chioggia: miasto sztuki”.

Widok od strony Sottomarina na Chioggie
Widok na Sottomarina z mostu

Na moście przy miejscu gdzie odpływają statki do Wenecji stoją dwa pomniki z brązu rybaka (Monumento al pescatore) i ogrodnika (Monumento all’ortolano). Umieszczone na moście  między Chioggią i Sottomariną, symbole tożsamości, tradycji i kultury.

Monumento all’ortolano -Chioggia
Monumento al pescatore-Chioggia
Port w Chioggi

Znalezienie miejsca parkingowego graniczyło z cudem .Krążyliśmy przy porcie i przy kilku parkingach wraz z innymi kierowcami polując na wolne miejsce .Samo znalezienie parkingu w sezonie graniczyło z cudem .Lepiej chyba zaparkować w Sottomarina i przejść się mostem do Chioggi. Udało nam się jednak zaparkować w porcie przy Targu rybnym (Mercato Ittico all’ingrosso di Chioggia)  Zobacz: Rynki rybne w Chioggi

W czwartki odbywa się tu cotygodniowy targ  wzdłuż ulicy Corso del Popolo. Jest to największy cotygodniowy targ w całej Wenecji Euganejskiej. Natomiast targ rybny odbywa się codziennie już od czwartej nad ranem gdzie świeżutkie ryby są sprzedawane dla restauratorów w mieście oraz rozprowadzane dalej na rynek włoski i europejski.Możana tu zakupić dosłownie wszystko .Poniżej link do strony z Targiem rybnym.

Homepage

Chioggia nie jest dużym miastem, dlatego zwiedzenie tego naprawdę klimatycznego miasteczka nie zajmuje wiele czasu. Najbardziej interesująca jest oczywiście ta stara część Chioggi ,gdzie możemy przemieszczać się mostami nad kanałem Vena po uliczkach miasteczka .Główna ulica biegnąca przez tą część to Corso del Popola ,to tutaj skupia się największa liczba turystów ,tu zjemy i zwiedzimy miasteczko .Jeśli nie byliście jeszcze w Wenecji to Chioggia jest takim małym początkiem do dalszego zwiedzania Laguny Weneckiej.Cieszę się ,że nie pojechałam od razu do Wenecji  ,bo dzięki temu poznaliśmy  okolicę i inne miasteczka.

Kościół św. Jakuba Apostoła-Church of Saint James Apostle Chioggia
Widok z ulicy Calle Ponte S. Giacomo

Wspaniałe mosty w Chioggii

Jak już pisałam przez Chioggię przepływa kanał Vena dzieląc miasto na pół oraz łącząc je dziewięcioma mostami . Warto przespacerował się wzdłuż kanału .Akurat gdy spędzaliśmy wieczór w Chioggi odbywały się koncerty na mostach .Takie koncerty są tylko w sierpniu w soboty . Nie wiedzieliśmy nawet o takich koncertach a tu taka niespodzianka.

Koncerty te odbywają się na mostach wzdłuż kanału Vena i kończą się koncertem finałowym wykonanym przez muzyków z Filharmonii Weneckiej przy moście Ponte di Vigo .Tam jest placyk gdzie jest więcej miejsca na taki występ.

Idziemy wiec wzdłuż kanału podążając za muzykami ,nawet jeśli nie jesteś fanem muzyki poważnej to tam zmienisz na pewno zdanie .Wiem to po sobie ,cała ta otoczka i klimat miejsca plus ciepły wieczór w zatoce Laguny Weneckiej sprawia że poczujesz się oczarowany , zrelaksowany i wczujesz się tak bardzo ,ze chcąc nie chcąc z ciekawości podążysz za muzykami.

Ratusz w Chioggii świeci na biało, czerwono i zielono.

Jest to hołd gminy dla Silvii Zennaro, żeglarza Żółtych Płomieni, brała udział  w Rio de Janeiro w Igrzyskach Olimpijskich. Silvia Zennaro jest pierwszym sportowcem z gminy Chioggia, która wzięła udział w igrzyskach olimpijskich.

Municipio di Chioggia-Ratusz w Chioggia

Koncert rozpoczyna się o 21 na Ponte della Cuccagna ,a kończy koncertem finałowym na moście Vigo o 23. Każdy utwór jest powtarzany zazwyczaj 4 razy po 15 minut ,potem następuje 5 minutowa przerwa pozwalająca przejść nam do następnego mostu gdzie już jest następna grupa muzyków. Usłyszymy muzykę między innymi  Mozarta ,Vivaldiego ,Czajkowskiego. Zajrzyj tutaj są wszystkie potrzebne informacje :   Muzyczna Chioggia

Z mostu Vigo na końcu głównej ulicy Corso del Popolo rozciąga się widok na lagunę, wyspy Pellestrina i Lido di Venezia, a nawet samą Wenecję.

Widok z Ponte della Vigo na miasteczko
Most Vigo-Ponte della Vigo -Chioggia
Koncert przy Ponte della Vigo

Co i gdzie zjeść w Chioggi

Jak już wcześniej wspomniałam ,główną ulicą jest Corso del Popolo .Tu znajdziemy wszystko co potrzeba i nawet się specjalnie  nie nachodzimy . Tu zwiedzimy i zjemy .Zajrzyj: Dania z tradycji Chioggia Sottomarina

Chioggia w samym centrum tętniła życiem , wszystkie kawiarenki i restauracyjki były zapełnione .W niektórych miejscach tworzyła sie nawet kolejka do restauracji 🙂 co nawet dobrze świadczyło o miejscu . W jednej trzeba było czekać nawet godzinę ,akurat na niej mi zależało.Niestety czas oczekiwania był zbyt długi a my byliśmy zbyt głodni.Koniec końców i tak musieliśmy trochę poczekać. Obsługa była bardzo miła ,od razu zrobili stolik na cztery osoby , bo mieli stoliki  głównie tylko na dwie osoby.

Jako że Chioggia słynie z największego Targu rybnego we Włoszech ,na stołach królują głównie dania z ryb i owoców morza. Warto również zamówić wino domowe ,też kiedyś tego nie wiedziałam i zamawiałam jakiś kieliszek wina z karty .Okazało się jednak ,że warto zamówić  wino domowe po włosku to vino della casa ( house wine).

Tu znajdziesz restauracje dla siebie w Chiogia i Sottomarina

Warto zwiedzić

• Katedrę Wniebowzięcia Najświętszej Maryi

Kościół został założony w XI wieku, Katedrą stał się w 1110 roku.

• Bazylikę Świętego Jakuba Apostoła

Według gdzie według legendy przechowywany jest pień drzewa na którym siedziała  Maryja trzymająca ciało Jezusa zdjętego z krzyża.

• Kościół Świętego Andrzeja z romańską wieżą zegarową

Kościół  z XVIII wieku, z boku znajduje się romańską dzwonnica z XI-XII wieku kryjąca  w sobie jeden z najstarszych zegarów na świecie. W dzwonnicy znajduje się muzeum  „TORRE DELL’OROLOGIO”.Wieża służyła kiedyś jako latarnia morska i strażnica. Twórcą zegara jest Dondi ,wspominałam o tym zegarmistrzu w artykule w Padwie gdzie również jest jego zegar.

Muzeum Zegarów Chioggia

Dalej możemy zwiedzić Kościół San Domenico, Kościół św. Katarzyny,Świątynia San Martino czy Kościół San Francesco w zależności ile mamy czasu .

Na końcu Corso Del Popolo dojdziemy do placu z kolumną Vigo z lwem na szczycie. Skrzydlaty lew jest symbolem św. Marka, patrona Wenecji. Tu też znajduje się  przystań promowa skąd odpływają promy do Wenecji. My akurat popłynęliśmy również do Wenecji ale z innego miejsca. Promy odpływają również z przystani na moście pomiędzy Chioggią i Sottomariną. O tym jednak we wpisie Sottomarina.

Ciekawostki:

Znani z Chioggi
  • Jacopo de Dondi, także Jacopo Dondi dall’Orologio (1293–1359), lekarz, astronom i zegarmistrz
  • Giovanni de Dondi, także Giovanni Dondi dall’Orologio (1318–1389), naukowiec i profesor uniwersytecki
O obu pisałam już w artykule o PADWIE