Nadrenia-Palatynat,  Niemcy,  PODRÓŻE

Winny szlak w Dolinie Mozeli

Dolina Mozeli

Wyprawa wzdłuż rzeki Mozela płynącej przez Niemcy, Luksemburg i Francję była spontanicznym wyjazdem na kilka dni.️ Zwiedziliśmy urocze miejscowości znajdujące się wzdłuż rzeki Mozel. Źródło rzeki znajduje się we francuskim departamencie Wogezy w okolicy malutkiego francuskiego miasteczka Col de Bussang. Moje pierwotne założenie było takie, aby dotrzeć również do tego miasteczka jadąc wzdłuż rzeki. Po drodze plany  cały czas się modyfikowały i wyszło trochę inaczej.️ Przejechaliśmy wzdłuż całej rzeki odwiedzając te najbarduziej turystyczne miasteczka gdzie było naprawdę zatrzęsienie odwiedzyjących . Zatrzymywaliśmy się również w tych rzadziej odwiedzanych miejscach choćby tylko po to aby podziwiać piękne winnice.

Sama długość rzeki Mozeli wynosi 544 km, i płynie wijac się jak serpentyna wzdłuż pięknych wzgórz z winnicami przez Lotaryngię i Niemcy kończąc swój bieg w Koblencji łącząc się z Renem. Od tego miejsca rozpoczęliśmy naszą wyprawę.

Zamek Bischofstein

Dolina to niesamowite miejsce, gdzie każdy znajdzie coś dla siebie. Jak już wspomniałam znajdziemy tu wspaniałe mozelskie wina, zwiedzimy winnice i urocze miasteczka z ciekawą historią. Dodatkowo piękne widoki na wzgórza  z winnicami z zamkami lub ich ruinami na wzgórzach. Zwiedzanie może odbywać się piechotą , na rowerze, samochodem czy kamperem. Wzdłuż rzeki znajdziemy wiele pól campingowych. Dla piechórów wspaniałe trasy turystyczne o różnym stopniu ciężkości. W 2014 roku otworzono wędrowną trasę  nad Mozelą Moselsteig” o długości 365 km na odcinku między Perl i Koblenz. Dla rowerzystów trasa rowerowa Mozelwegwzdłuż rzeki o długości aż 248 km. Wspaniałe miejsce dla kajakarzy. większych i mniejszych jednostek statków. Poza tym możemy zwiedzać dolinę Mozeli również ze statku wycieczkowego.

Warto przejechać trasę na całej długości aż do Schengen (wzdłuż rzeki). Dalej możemy pojechać do Metz, Toul we Francji czy nawet zwiedzić Nancy. Mozel omija Nancy nie przepływa przez miasto, jednak miasto znajduje się praktycznie na trasie i warto je odwiedzić. Powiem szczerze, że najlepiej od razu po Metz pojechać do Nancy omojając Toul chyba że chcemy zwiedzić Katedrę św. Szczepana.

Jedynym problemem była pogoda która zmieniała się jak w kalejdoskopie i straszyła nas ciągle nadciągającym deszczem i czarnymi chmurami. Mimo, że niekiedy trochę popadało to nie zepsuło nam to wyprawy.

Koblenz

Naszą podróż wzdłuż rzeki Mozela rozpoczynamy od miejsca gdzie rzeka kończy swój bieg łącząc się z Renem. Czego możemy się spodziewać po Koblenz w okresie wakacyjnym oczywiście tłumu turystów. Dodatkowo my trafiliśmy na festyn organizowany na całej długości od ogrodów zamkowych w Koblenz aż do słynnego punktu zwiedzania Deutsches Eck z pomnikiem cesarza Wilhelma. Jest to punkt w którym spotykają się dwie rzeki Ren i Mozela.

Koblenz jest jednym ze starszych (ale nie najstarszym ) miastem w Niemczech założone przez starożytnich Rzymian. Po drugiej stronie rzeki znajdują się fortyfikacje Twierdzy Ehrenbreitstein, którą możemy zwiedzać. Na drugą stronę rzeki możemy się również dostać kolejką linowę. Tu kupisz bilet Bilet dla dorosłego w obie strony + zwiedzanie twierdzy to koszt 19 Euro (Kombiticket), dla dziecka 8,60 Euro.

W twierdzy znajduje się muzeum archeologii, fotografii i wystawy czasowe. Dotarł nawet w te rejony ze swoimi wojskami Juliusz Cezar gdy podbijał Galię.

Co warto zwiedzić:

• cypel o którym wspomniałam “Deutsches Eck” czyli “Niemiecki Róg”
  • Twierdzę Ehrenbreitstein oraz przejechać się kolejką
  • Pałac elektorski wraz z ogrodami– jest on również tak samo jak SCHLOSS WILHELMSHÖHE w KASSEL  jednym z ostatnich pałaców wybudowanych w Niemczech przed rewolucją francuską.
  • zamek Stolzenfels
  • Bazylikę oraz studnię św. Kastora
  • Ratusz z XVI wieku
  • Görresplatz – znajduje się tam zabytkowa kolumna która przedstawia nam historię miasta

Wyjeżdżamy z Koblenz i kierujemy się w stronę Winningen i dalej jedziemy wzdłuż rzeki Mozeli. Dolina Mozeli to wspaniała, ogromna zielona oaza otoczona pięknymi i wysokimi wzgórzami znanych ze wspaniałych winnic z których potem powstają cudowne mozelskie wina jak Riesling, Müller- Thurgau, Elbling, Kerner, Weißburgunder, Spätburgunder, Dornfelder. Główne miejscowości położone nad Mozelą: Koblenz, Cochem, Traben-Trarbach, Piesport,Trewir czy Metz i Toul we Francji. Na niektórych odcinkach rzeki mogą żeglować ogromne barki do transportowania towarów o długości nawet do 190 metrów.

Cochem

Te małe miasteczko jest chyba  najbardziej turystycznym miejscem nad Mozelą i to nie tylko w okresie wakacyjnym. Nad miasteczkiem na wzgórzu dumnie wznosi się późnogotycki zamek Reichsburg wybudowany najpradopodobniej jeszcze przed 1000 rokiem. Zamek należał kiedyś do palatynata Lotaryngii Ezzona, ojca pierwszej Królowej Polski -Rychezy Lotaryńskiej, żony Mieszka II Lamberta, który był synem Bolesława Chrobrego.

W Cochem znajduje się najbardziej strome winne wzgórze w Europie zwane Calmont o wysokości 380,6 m. n.p.m i nachyleniu do 65 stopni. Koniecznie trzeba zwiedzić Zamek w Cochem skąd rozpościera się wspaniały widok na okolicę, przejść się na rynek z historycznymi domami w Cochem. Zobaczyć trzy zachowane bramy miejskie (Enderttor, Balduinstor i Martinstor). Zwiedzić bunkier Banku Federalnego, gdzie przechowywano 15 miliardów marek podczas zimnej wojny. Znajdziemy go po drugiej stronie rzeki.

Adres: Am Wald 31, 56812 Cochem

Na punkt widokowy Pinnerkreuz (widok na Cochem i Reichsburg) dotrzemy również kolejką krzesełkową –Cochemer Sesselbahn Pinnerkreuzbahn GmbH. Jeśli mamy jeszcze trochę czasu to warto zobaczyć Ruiny zamku Winneburg.

Traben-Trarbach

Dalej jadąc wzdłuż rzeki️ docieramy do Traben-Trarbach (gdzie również było dużo turystów) z ruinami zamku Gravenburg na wzgórzu i charakterystyczną bramą mostową Brückentor Trarbach.

Po drugiej stronie mostu (most dla pieszych i zmotoryzowanych ) znajdziemy Muzeum -Unterwelt Traben-Trarbach ( Adres: Am Bhf. 5, 56841 Traben-Trarbach) było znane już przed 1900 rokiem jako jedno z najważniejszych miast handlu winem, a drugim co do wielkości ośrodkiem handlu winem w Europie, po francuskim mieście BORDEAUX

Nad miasteczkiem znajdują się Ruiny zamku Grevenburg pochodzącego z około 1350 roku. Można stamtąd podziwiać widok na Mozelę. Z parkingu do ruin dojdziemy piechotą – 400 metrów zajmie nam do 10 minut. Możemy też dojechać krętą drogą na parking na samej górze, jest tam restauracja i toalety.

Piesport

Docieramy do Piesport i Neumagen-Dhron, gdzie swoją winnice uprawia nasz rodak Weingut Karol Maksymowicz. Znajdują się tam wspaniale wzgórza z winnicami. Na początku sierpnia podczas festiwalu wina i lokalnego wina odbywają się koronacje królowych wina.

Mieszka tu niewiele ponad 2000 mieszkańców a okolica słynie z najlepszych win. Piesport to siedziba słynnej na całym świecie winnicy „Goldtröpfchen”. Te strome zbocza i sprzyjający klimat docenili już Rzymianie. O 2000-letniej tradycji winiarskiej świadczą rzymskie tłocznie z II i IV wieku, z których jedna z nich została odrestaurowana i jest w pełni funkcjonalna.  Jest głównym bohaterem „Rzymskiego Festiwalu Wina” w połowie października.

Możemy udać się na wycieczkę trasą kulturalną z 23 stacjami i tablicami informacyjnymi opisującymi budynki, fontanny, kaplice lub zabytki z czasów rzymskich. Ciekawy jest również barokowy kościół parafialny św. Michała z malowidłami sufitowymi.

Neumagen-Dhron

W Piesport zaraz koło Edeka – automat na wino gdzie możemy zaopatrzyć się w dobre wina. Takich automatów na trasie wzdłuż rzeki Mozeli znajdziemy kilka między innymi w Piesport , Zeltingen-Rachtig, Bremm, Ernst. Ceny akurat w Piesport są bardzo przystępne od 6 do 10 Euro. Zakupiliśmy kilka półsłodkich win takich jak:

• Riesling Spälese feinherb-Piesporter Falkenberg ,
  • 2022er Lehnert´s Grauburgunder halbtrocken
  • 2019er Weißburgunder feinherb

Neumagen-Dhron

Zatrzymaliśmy się w bardzo malutkiej miejcowości Gräfendhron. Mieszka w niej niespełna 100 mieszkańców. Znajduje się tam Hotel Landhaus Gräfendhron jest trochę na odludziu, ale jest to idealne miejsce dla szukających spokoju wśród natury. Miejscowość znajduje się niedaleko Piesport. Jedzenie w hotelu jest rewelacyjne, takich ogromnych porcji dawno nie widziałam. Bardzo miły personel, czuliśmy się tam bardzo komfortowo. Korzystaliśmy z nowej części hotelu przebudowanej ze starej stodoły, są tam nawet udogodnienia dla niepełnosprawnych.

Trewir

Trewir jest jednam z kilku najstarszych miast w Niemczech i miastem uniwersyteckim.W 16 roku p.n.e. Rzymianie założyli tu miasto i to tu zmarła matka cesarza Konstantyna I Wielkiego- Święta Helena. W mieście odnajdziemy wiele zabytkowych miejsc znajdujących się również na Lista światowego dziedzictwa UNESCO. Koło Porta Nigra znajduje się Biuro informacji turystycznej (Simeonstraße 60, 54290 Trier)

Warto zwiedzić:

1. Rynek Główny w Trewirze- klimatyczny centralny plac z targiem otoczony bogato zdobionymi średniowiecznymi budynkami w różnych kolorach.
  2. Porta Nigra-obok muzeum
  3. Kościół Najświętszej Marii Panny w Trewirze i Katedrę Świętego Piotra w Trewirze- Trierer Dom
  4. Termy cesarskie wybudowane za panowania cesarza Konstancjusza I
  5. Bazylika Konstantyna
  6. Dom Karola Marksa

To tylko niektóre atrakcje znajdujące się w mieście. Most rzymski w Trewirze nad Mozelą jest jednym z najstarszych w Niemczech, jego filary pochodzą z II wieku.

Termy Cesarskie w Trewirze

Wyjeżdżamy z Trewiru  i dalej jedziemy przy rzece Mozel kierując się w stronę Francji. Droga jednak nie była już tak atrakcyjna jak wcześniej. Jedziemy przy samym Luxemburgu, Mozela jest granicą pomiędzy państwami. Pogoda trochę niedopisywała i ponownie padało, widoki też niestety były nienajciekawsze. Chociaż na stronie Luxemburga widać było jeszcze winnice.

Wuermeldeng, Luksemburg

Metz

Docieramy do stolicy regionu Lotaryngii, Metz było głównym ośrodkiem Galii bogacąc się na eksporcie wina podczas panowania na tych terenach Cesarstwa Rzymskiego. Znajduje tu się jeden z najstarszych kościołów w Europie-Bazylika św. Piotra w której pochowano rzymskiego cesarza Ludwika I Pobożnego. Wspaniała katedra św. Szczepana w której znajdują się witraże wykonane przez Marca Chagalla.

Dodatkowo:Brama Niemców, Brama Serpenoise czy Fort Queuleu. W obrębie Starego Miasta można też zobaczyć cenne zabytki architektury rezydencjonalnej, takie jak Pałac Gubernatora czy La Maison des Tetes. Dokładniejsze opisy miast w osobnych postach.

Nancy

Pomiędzy Metz a Nancy znajdziemy kilka interesujących zamków: Château de Landonvillers czy Château de Mercy. Nancy to miasto króla Stanisława Leszczyńskiego który po abdykacji z tronu polskiego ożenił się z córką króla Ludwika XV i został księciem Lotaryngii.

W mieście znajduje się plac upamiętniający naszego króla-Plac Stanisława. Budynki wokół placu pochodzą z XVIII wieku.Ratusz, Grand Hotel czyMuzeum Sztuk Pięknych znajdują się tam między innymi dzieła Moneta i Matissa. Piękny Pałac Książąt Lotaryńskich (Pałac Ducal) ze złotymi bramami i rokokowymi fontannami w ogrodzie.